Микола Проданчук
Маестро Флоріан Юр’єв
Київ, Русь, Україна. Колиска народів і культур. Через тисячоліття, через епохи дійшли до нас слово, образ, музика. І музика в камені — архітектура.
І в кожну епоху на небосхилі нашої благословенної землі спалахували зірки і сузір’я геніїв. Та, на жаль, іноді потрібні століття і цілі тисячоліття, щоб народ пізнав своїх геніїв та пошанував їх творіння як національний скарб і, як нація, возвеличився.
Свята Софія, Оранта, Фреска, скрипки — тисячолітня історія, усвідомлення вселенської величі якої, починає відроджуватись у нас самих тільки зараз.
Можливо тільки зараз, в новітній історії України, кожен з нас, нащадок величних предків і спадкоємець рідної землі та її славетної історії, може і повинен не тільки зберігати отриманий через тисячоліття скарб національної культури, але примножувати його. Навіть, якщо сам не маєш таланту писати вірші, малювати картини, чи творити музику. Бо ніколи не переставала наша земля народжувати таланти та плекати геніїв. Завжди є той чи та, кого треба підтримати, чий талант творить наш скарб. Потрібно тільки невеликих коштів і щирої уваги та участі.
Саме такими почуттями керувався наш науковий колектив, започаткувавши “Благодійну програму ЕКОГІНТОКСу”та Меценатський культурологічний проект “Наша Україна в піснях і музиці”. Для нас наука і мистецтво — два крила національної культури. Наш обов ‘язок — обом крилам дати силу, бо тільки так Україна зможе бути гармонійною гранню у діаманті культури людства.
Щасливий випадок подарував нам можливість познайомитися із сучасним творцем національних скарбів України – Флоріаном Іллічем Юр ‘євим.
Різнобічність талантів цієї людини вражає. Як вражає скромність і працелюбність. Як вражає драматична доля і нескореність духу.
Нас буквально заворожує все, до чого торкався і що творив Флоріан Юр ‘єв.
Це музика і скрипка.
А точніше скрипки, альти, віолончелі. Створені ним, як майстром класичної Кремонської школи, який пізнав скрипкове ремесло і мистецтво. Ремесло канонізованої скрипки… Аіе канони не створюють нових шедеврів, і дотримання канонів — не шлях геніїв. Шлях геніїв — створювати канони. Флоріан Юр ‘єв саме той, хто на основі сучасної науки (теорії опору матеріалів і теорії акустики, фізики і математики) із досконалим музичним слухом, глибоким знанням музики і розумінням звуку обґрунтував сучасну “теорію дизайну скрипки“. Через п ‘ять століть теоретично довівши те, що емпірична знахідка Страдиварі відносно неканонічної (не “барочної”) форми скрипки є акустично більш досконалою, Флоріан Юр ‘єв у відповідності зі своєю теорією створив ще більш досконалі за формою, конструкцією, а, головне, — за звучанням, скрипки, альти і віолончелі. Хоча, як повідав сам Майстер: теорія універсальна, і будь-який музичний струнний чи клавішний інструмент може стати більш досконалим, якщо буде збудований за цією теорією.
Це архітектура і музика.
“Літаюча тарілка” на Либідській. Хто не знає цю модерну будівлю, яка вже котре десятиліття уособлює реалізоване прагнення вітчизняної архітектури бути сучасною при скромних можливостях, які надавав той час. Але водночас це творіння Флоріана Юр ‘єва — не проста алегорія музики в камені, — це буквально музика в камені. Бо “літаюча тарілка” — це досконала акустична зала, в якій звуки музики і людського голосу у всій своїй довершеності і красі, без штучного підсилення і прикрас однаково доступні п’ятистам слухачам. Найніжніше “піано” ви можете почути у будь-якій точці зали. Фантастика! І ця фантастика розрахована, запроектована та створена до найменших дрібниць нашим сучасником – Флоріаном Юр’євим. Хоча навряд чи можна віднести до дрібниць лінію кривизни стелі, підлоги, стін, товщину та склад штукатурки.
Це живопис і теорія кольору.
І знову музика. Музика кольору. Відкриття, яке на тридцять років випередило увесь світ, — для сприйняття усієї гамми кольорів око людини використовує не три кольорових канали, а два різнокольорових разом з чорно-білим. Це вже був шлях до гармонії кольорів, як звуків. Юр ‘єв відмовився від механічного співставлення рядів окремих нот та кольорів, а натомість відкрив та обгрунтував гармонійний зв ‘язок між системами звукових та кольорових тональностей (колоритів). Точнісінько так, як “Добре темперований клавір ” Й.С. Баха відкрив нові можливості для створення та сприйняття музичного мистецтва, “кольоромузика” Флоріана Юр ‘єва відкрила нові обрії для створення та сприйняття музики кольорів. Але його творчий геній не заспокоївся. Ще крок — і кольорова поезія також органічно вписалася у надзвичайну, тепер уже більш зрозумілу гармонію — Гармонію Сфер.
Ми щасливі і пишаємося тим, що один з наших культурологічних проектів присвячений Флоріану Юр’єву. Ми повинні донести до наступних поколінь все те, що подарував нам цей творець, а також розказати про нього самого.
Ми хочемо, щоб у скарбниці культури нашого народу назавжди залишилися дорогоцінні шедеври, які створив Флоріан Ілліч Юр’єв — Florian da Kirengi — Флоріан із сибірського концтабору на Кірензі.
Ось чому і з’явилося це чотирьохтомне видання.
Перейти до обговорення
Без коментарівВідкрите обговорення
Ваш відгук
Ви повинні бути авторизовані для відправки коментарів.